Sunday, August 30, 2009

maKaN..

Posted by CHIp chIP buCkS at 2:56 PM

assalamualaikum w.b.t


alhamdulillah dan bersyukur kepada Allah kerana masih diberi peluang untuk merasai nikmat iman dan islam di muka bumi nye ini... alhamdulillah juga aku masih dapat merasai nikmat berpuasa di bulan ramadhan dan apa yg istimewanya bagi aku tahun nie aku berpuasa di rumah kerana tahun ni puasa ramadhan jatuh pada tarihk cuti sekolah dan batch aku ditakdirkan utk menjalani PBS selepas cuti. maka dua minggu la aku berpuasa dkt rumah..


menjalani ibadah berpuasa abgi aku sgt menyeronokkan tp yg x syok nye bile wkt buka perut senak.. makan byk sgt.. satu tabiat yag patut dielakkan bg mengelakkan bdn aku menjadi lebih debap... pun begitu mak ngn baba ak x kesah kalu nak makan byk.. tp tabiat ini sebenarnya amalan hidup yg x sihat.. atas inisiatif tu ari nie aku byk mencari tips yg x kurang berguna utk kita semua untuk dijadikan panduan utk cara pemakanan kt d wkt ramadhan .. ianya bg mengelakkan baju raya yg dah siap boleh dipakai.. hehehe...



Berikut adalah panduan makanan untuk menjamin kesihatan kita;
  • Kurangkan penggunaan lemak terutama lemak tepu seperti sumber-sumber lemak dari binatang seperti mentega dan keju kerana lemak jenis ini juga mengandungi aras kolesterol yang tinggi. Semasa menggoreng dan menumis juga kita perlu meminimakan kuantiti minyak supaya makanan lebih sihat dan memastikan kita lebih berjimat-cermat.
  • Tingkatkan pengambilan buah dan sayur-sayuran segar. Kebanyakkan buah-buahan tempatan seperti belimbing besi, betik, ciku, pisang mempunyai khasiat yang lebih tinggi berbanding dengan buah-buahan import seperti epal, pir dan lai. Sebagai contoh, pisang rastali mempunyai kandungan vitamin C lebih 2 kali ganda berbanding epal hijau. Betik eksotika pula mempunyai kandungan vitamin A hampir 10 kali ganda berbanding limau mandarin. Selain sumbangan vitamin dan mineral, buah-buahan dan sayur-sayuran juga adalah menyumbangkan serat (fiber) ~ selain tue bile kt mkan buah-buahan, scr x lansung membantu pelawasAN.. jd x la berlaku masalah sembelit..
  • Lebihkan pengambilan air. Ketika berbuka puasa, disarankan minum jus buaha-buahan (tanpa gula) dan elakkanlah dari minuman yang manis seperti minuman kordial dan minuman berperisa. Minuman yang berkafein seperti kopi tulen juga tidak digalakkan.
  • Kurangkan pengambilan makanan yang masin terutama ketika bersahur. Disamping kita dapat mengelakkan bahaya penyakit, kita juga akan tidak merasa dahaga ketika berpuasa.
  • Kurangkan pengambilan makanan/minuman yang manis. Mengurangkan penggunaan gula adalah baik untuk kesihatan kerana ia dapat mengelakkan pelbagai jenis penyakit seperti kencing manis dan masalah kegemukkan.

0 comments:

Post a Comment

 

NUR SYAFAWATI BT ABDUL HALIM Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare